مجموعه ازدواج، انتخاب همسر:

استادي هستم كه به علت يكسري انحرافات اخلاقي مرا از كار بركنار كرده اند
آيا براي درمان افسردگي دعايي وجود دارد؟
استادي هستم كه به علت يكسري انحرافات اخلاقي مرا از كار بركنار كرده اند

استادي هستم كه به علت يكسري انحرافات اخلاقي مرا از كار بركنار كرده اند. دوستان از من فراري هستند. روح من در عذاب است، چه كار كنم كه از اين رنج رهايي يابم؟

پاسخ:
از نامة شما پيدا بود كه احساس يأس و نا اميدي به شما دست داده و از كاري كه كرده ايد خجالت زده و پشيمان هستيد. توصيه ما به شما نه به عنوان يك استاد اخلاق بلكه به عنوان يك مشاور, اين است كه به جاي تأسف خوردن و گريستن بر آن چه در گذشته انجام داده ايد، سعي كنيد آيندة خود را بسازيد. درست است كه شما به هر دليلي كه بوده , مرتكب خلاف و گناهي شده ايد و نزديكترين دوستان خود را از دست داده ايد، اما توجه داشته باشيد كه هنوز هم با بُن بست مواجه نشده ايد، همين كه از كار گذشتة خود به شدّت نادم و پشيمان هستيد، نشان دهندة ايمان و روحية قوي شما است و بايد اميدوار بود كه در آينده بتوانيد اين رفتارها را جبران كنيد. شما در واقع در معرض يك امتحان بزرگ قرار گرفته ايد. امتحاني كه بخشي از آن سپري شده و فكر مي كنيد نمرة مطلوبي بدست نياورده ايد اما بخش ديگر آن هنوز باقي است بايد بجاي تأسف خوردن از شكست در امتحان گذشته، روي امتحاني كه پيش رو داريد، سرمايه گذاري نماييد.
از نگاه دين اسلام , هيچگاه انسان با بُن بست مواجه نمي شود، در بدترين شرايط باز هم راه نجات وجود دارد. اصولاً توبه مربوط به شرايطي است كه، انسان مرتكب گناهي شده باشد. بايد به رحمت و مغفرت الهي اميدوار باشيد. زيرا خداوند بخشندة گناهان است. در آيات متعدد به غفاريّت الهي تصريح شده است. خداوند در سورة طه مي فرمايد: وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ(۱)
كسي كه توبه كند، او را مي بخشم. در آية ديگر آمده است: إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جميعاً(۲) به درستي خداوند همه گناهان را مي بخشد.
با مطالعه تاريخ هم با افراد زيادي روبرو مي شويم ,كه توبه كرده اند و مورد رحمت و لطف الهي قرار گرفته و آينده روشني را در اين دنيا براي خود رقم زده اند. البته اينكه با توبه مي توان گناهان خويش را زايل نمود، به معناي اين نيست كه در ما طمع ايجاد شود و بيشتر گناه كنيم و بگوييم كه بعداً توبه مي كنيم. زيرا ممكن است فرصت پيدا نكنيم و در همين حال بميريم.
به هر حال، شما بايد از كار گذشتة خود پشيمان باشيد و در آينده تصميم قاطع براي جبران كارهاي ناپسند گذشته و انجام وظايف شرعي خود در عرصه هاي مختلف فردي و اجتماعي بگيريد.يكي از عواملي كه شما را در اين مسير ياري خواهد نمود . ذكر , ياد خدا و نماز است.
براي رهايي از اين حالت و برقراري ارتباط عاطفي و صميمانه با خدا و ائمه(ع) به نكات زير عمل نماييد:
۱٫ از كارهايي كه در گذشته انجام داده ايد و از اين جهت در نزد ديگران آبرو و حيثيت شما رفته است، از ته دل نادم و پيشمان باشيد.
۲٫ تصميم قاطع بگيريد كه از اين پس مرتكب كار خلاف و گناه نشويد.
۳٫ هميشه به ياد خدا بوده و خداوند را در همه جا حاضر بدانيد بگونه اي كه اعمال و رفتار شما را مي بيند. پس اگر كار خلاف هم انجام بدهيد، او قطعاً مي بيند.
۴٫ قدري به عوامل و زمينه هايي كه در گذشته باعث گناه در شما شده است، بيانديشيد. اين كه مي گوييد«به علت شهوات مرا از كار بر كنار كرده اند، به چه معناست؟» آيا مرتكب خلاف جنسي شده ايد؟ اگر اين است، ببينيد چرا به اين مشكل گرفتار شده ايد، آيا بخاطر آن كه مجرد هستيد، يا از خانواده دور مي باشيد. در اين مورد چيزي در نامة خود ننوشته ايد، هر كدام از اينها كه در گذشته براي شما مشكل ساز بوده است، سعي كنيد، اصلاح نماييد.
۵٫ اگر زندگي در آن شرائط و آن افراد مشكل است بهتر است محل زندگي خود را عوض كنيد.

________________________________________
پاورقی:
۱٫ طه:۸۲٫
۲٫ زمر:۵۳٫
منبع:نرم افزار پاسخ

آيا براي درمان افسردگي دعايي وجود دارد؟

آيا براي درمان افسردگي دعايي وجود دارد؟

 

انسان از نظر خلقى و عاطفى معمولاً يك حالت يكنواخت ندارد. همه انسان‏ها كم و بيش دوره‏هايى از غمگينى و افسردگى را تجربه مى‏كنند و اين امر طبيعى است. و علت آن هم گاهى معلوم و شناخته شده است؛ مثل وقتي که عزيزى را از دست مي دهند. شكست در بعضى از امورات زندگى، مورد تمسخر و استهزا قرار گرفتن، زندگى كردن در غربت و دوري از خانواده و… و گاهى اوقات علت غمگينى و افسردگى و بى نشاطى معلوم و شناخته شده نيست.
چه بسا علت فيزيكو شيميايى يا ارثى و يا عواملى محيطى مبهم دارد. در هر حال افسردگى از اختلالات خلقى شايع مي باشد و معمولاً شيوع آن در ميان خانم‏ها، بيشتر از مردان است؛ زيرا براى مردان زمينه برون‏ريزى ناراحتى‏ها فراهم‏تر است؛ امّا زن‏ها معمولاً خود خورى مى‏كنند و زمينه بروز ناراحتى‏ها براى آنها كمتر فراهم مى‏شود.
البته خداوند مكانيزم‏هاى جالبى، در وجود انسان قرار داده كه تا حدّ قابل توجّهى، در تنظيم حالت خُلقى و عاطفى وى مؤثر است؛ از جمله اين مكانيزم‏ها خنده و گريه است. گريه و خنده، فوايد زيادى دارد كه از جمله آنها تنظيم حالات عاطفى و خلقى انسان است. گاهى با چند دقيقه گريه كردن، كاملاً انسان از ناراحتى‏ها تخليه مى‏شود و گاهى نيز با شركت در يك مجلس شادى آفرين (مثل جشن و عروسى) و يا قرار گرفتن در جمع دوستان و شنيدن چند مطلب طنزآميز و شوخى‏هاى خنده‏دار، انسان تخليه هيجانى مى‏شود و نشاط پيدا مى‏كند.
بنابراين تجربه كردن حالات غمگينى و افسردگى، تا حدود زيادى طبيعى است امّا اگر حالت غمگينى بيش از شش ماه طول بكشد و علايمى از قبيل كم خوابى (يا پرُ خوابى در بعضى افراد)، بى اشتهايى، كاهش عملكرد افراد، عدم تمركز حواس، حالات پرخاشگرانه و… را به دنبال داشته باشد؛ روشن مى‏شود كه مشكل كمى بيشتر از حالت طبيعى است و بايد به روان‏شناس، مشاور روان شناختى يا روان پزشك مراجعه كرد. به كارگيرى راه‏كارهاى زير، براى مقابله با مشكل مطرح شده و درمان آن بسيار مفيد است:
۱ـ اجتناب از تنهايى؛ سعى كنيد به جز مواقعى كه ضرورت دارد در تنهايى قرار نگيريد.
۲ـ با افكار منفى خود مقابله كنيد يعنى هر وقت اين افكار به شما هجوم آورد به هر صورتى كه شده خود را از چنبره آن نجات دهيد مثلاً خود را به كارى مانند مطالعه يا هر كار ديگرى كه علاقه داريد و ممکن است مشغول كنيد و نگذاريد ذهن شما جولانگاه افكار منفى باشد.
۳ـ به جنبه‏هاى مثبت خود فكر كنيد و سعى كنيد آنها را در يك برگه‏اى به صورت فهرست، ليست كنيد و هر روز چند بار مرور کنيد.
۴ـ به جاى اين كه به كمبودها و عيب‏ها و ناكاميهاى خود فكر كنيد به موفقيت‏ها و امكاناتى كه در زندگى از آن بهرمند بوده و هستيد فكر كنيد. به عبارت ديگر امكانات و شرايط زندگى ما مانند يك ليوانى است كه بخشى از آن پُر است و بخشى خالى و همه افراد اينچنين هستند سعى كنيد به آن بخش پُر فكر كنيد و از آن بهره ببريد و غصه آن نيمه‏خالي را نخوريد چه اينكه از آنچه در اختيار داريد نمى‏توانيد بهره‏مند شوند، فرصتهاى زندگى را مغتنم بشمريد و از آنچه در آينده پيش خواهد آمد نگران نباشيد.
۵ـ با افراد شاداب، فعال، اجتماعى، و متدين و در عين حال مثبت‏نگر معاشرت كنيد و از افرادى كه مدام از زندگى شكايت مى‏كنند، دورى گزينيد.
۶ـ ورزش را جزء ضرورى‏ترين فعاليت‏هاى روزمره خود قرار داده هر روز حداقل نيم ساعت الى يك ساعت ورزش كنيد. (هر ورزشى كه مورد علاقه شماست)
۷ـ هر چه مى‏توانيد قرآن بخوانيد و از مضامين بلند دعاهاى نقل شده از اهل‏بيت(ع) بهره بگيريد (فاقرأوا ما تيسر منه) البته قرآن را با تأنى و توجه به معنا تلاوت كنيد.
۸ـ از بيكارى و بى‏برنامه‏گى اجتناب كنيد و همه اوقات خود را به صورت منطقى پر كنيد.
۹ـ براى اوقات شبانه‏روزى خود برنامه ريزي کنيد يعني براي هر ساعت از ۲۴ ساعت شبانه روز يک فعاليت و کار خاص در نظر بگيريد و بر اساس همان عمل کنيد و در پايان روز ميزان موفقيت خود را در به اجرا درآوردن برنامه محک بزنيد و بسنجيد و سعي کنيد روز به روز ميزان موفقيت را افزايش دهيد تا آنجا که کاملا برنامه اجرا شود و برنامه نيز يک برنامه هماهنگ با هدف باشد.
۱۰ـ به تغذيه خود خصوصا صبحانه اهميت بدهيد و هيچگاه بدون خوردن صبحانه خود را مشغول كار يا مطالعه و يا كلاس نكنيد.
۱ـ هر وقت احساس دلتنگى مى‏كنيد حدود ۱۰ دقيقه يك دوش آب ولرم بگيريد و در صورت امكان شنا كنيد.
۱۲ـ به مسائل معنوى بويژه نماز اول وقت اهميت فوق‏العاده بدهيد.
۱۳ـ با توسل به اهل‏بيت(ع) از آنها بخواهيد كه شما را كمك كنند و همواره اميدوار به لطف و رحمت خدا باشيد.
۱۴- شايد بتوان گفت علت اصلي افسردگي انسان دوري او از خداوند و عدم ايمان به او است. دعا بهترين وسيله قرب و انس انسان با خداوند است و آرامشي كه انسان از طريق دعا و به خصوص همراه با گريه بدست مي آورد، قابل توصيف نيست. دعاي به خصوصي توصيه نمي شود، زيرا هر دعايي چنين اثري دارد , ولي خواندن ذکر لا حول ولا قوه الا بالله براي برطرف شدن هم وغم توصيه شده اين دعا نيز خواصي دارد از جمله بر طرف شدن هم وغم أَعْدَدْتُ لِكُلِّ هَوْلٍ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لِكُلِّ هَمٍّ وَ غَمٍّ مَا شَاءَ اللَّهُ وَ لِكُلِّ نِعْمَةٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لِكُلِّ رَخَاءٍ الشُّكْرُ لِلَّهِ وَ لِكُلِّ أُعْجُوبَةِ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ لِكُلِّ ذَنْبٍ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ لِكُلِّ مُصِيبَةٍ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ وَ لِكُلِّ ضِيقٍ حَسْبِيَ اللَّهُ وَ لِكُلِّ قَضَاءٍ وَ قَدَرٍ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ وَ لِكُلِّ عَدُوٍّ اعْتَصَمْتُ بِاللَّهِ وَ لِكُلِّ طَاعَةٍ وَ مَعْصِيَةٍ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ
در پايان مطالعه كتب زير را توصيه مى‏كنيم:
۱- راز شاد زيستن، اندرو ميتوس، ترجمه: وحيد افضلى راد، نشر نيريز.
۲- رمز پيروزى مردان بزرگ، استاد جعفر سبحانى. علاوه بر راهکارهاي فوق به نکات و راه کارهاي زير نيز عمل کنيد تا اضطراب شما کاهش پيدا کند. توجه داشته باشيد که اصل اضطراب امري است که در ساختار وجودي انسان نهادينه شده است و انسان نياز به مقداري اضطراب دارد زيرا اگر اضطراب نداشته باشيم هيچ کاري را به موقع انجام نمي دهيم و از خطراتي که ما را تهديد مي کند اجتناب نمي کنيم، اين اضطراب است که باعث مي شود به وعده خود عمل کنيم، اگر مريض شديم به پزشک مراجعه کنيم و براي موفقيت در امتحانات بهتر درس بخوانيم.
اما گاهي اوقات به هر دليلي ما ميزان اضطراب را در خود بالا مي بريم و باعث اختلال در عملکرد خود مي شويم. قبل از انجام هر کاري اول يک طرح و برنامه اي را تنظيم کنيد و براساس يک برنامه زماني آن را انجام دهيد.
مثلا اگر شما مسؤول تهيه ناهار ظهر هستيد بايد اول فکر کنيد که تهيه ناهار ظهر چه مقدار وقت نياز دارد همان مقدار وقت براي تهيه ناهار کافي است دليلي ندارد از يک شب قبل شما نگران تهيه غذاي فردا ظهر باشيد. در ا نجام تکاليف و کارهايي که به عهده شماست بيشتر به فکر خوب انجام دادن کار باشيد نه زود انجام دادن. سرعت در کار خوب است ولي عجله و شتابزدگي مضر است و فرق آنها با يکديگر اين است که وقتي شما شتابزده کاري را انجام مي دهيد ميزان اشتباهات شما بسيار بالاست لذا شتابزده عمل نکنيد. همواره به خود تلقين کنيد که من از عهده کارهايي که به عهده دارم به خوبي بر مي آيم و هيچ گاه به خاطر شکست ها خود را سرزنش نکنيد بلکه تلاش کنيد از شکست به عنوان يک تجربه استفاده کنيد. براي موفقيت در کارهاي بعدي هيچ گاه خود را فردي بد، ناموفق، شکست خورده تلقي نکنيد بلکه بيشتر به توانمندي هاي خود فکر کنيد و حداکثر استفاده را از آنها ببريد.
منبع:نرم افزار پرسمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست