مجموعه آسیب های اجتماعی، همجنسگرایی:

به همجنس بازي علاقه دارم تا آنجا كه ميلي به زن ندارم آيا با رشد جمعيت همجنس بازي حلال ميشود؟
درمان همجنس گرايي چيست؟
عوارضي كه ممكن است زنا و همجنس بازي پديد آورد را به طور جداگانه و كامل توضيح دهيد.
مطلبي در مورد همجنس بازي و عواقب آن از لحاظ روانشناسي مي خواستم.
رفیقی دارم که کارهای خلاف جنسی با من میکند،چندبار با او قطع رابطه کرده‌ام ولی می آید و دوباره ارتباط برقرار می‌کند مرا یاری کنید.
نسبت به همجنس خود تمايل شديد دارم و چندين بار به دليل اينكه مرتكب همجس گرايي و روابط آن شده ام و از نظر وجداني ناراحت بوده ام قصد خودكشي داشته ام… من اين حالت را نمي خواهم چگونه از اين بيماري نجات يابم؟
به همجنس بازي علاقه دارم تا آنجا كه ميلي به زن ندارم آيا با رشد جمعيت همجنس بازي حلال ميشود؟

به همجنس بازي علاقه دارم تا آنجا كه ميلي به زن ندارم آيا با رشد جمعيت همجنس بازي حلال ميشود؟

پاسخ:

در رابطه با سئوالتان نكاتي را خدمتتان عرض مي كنيم اميد است مفيد واقع گردد:
۱٫ همجنس گرايي يك اختلال است كه بايد با رجوع به روان شناس باليني و روان پزشك به دنبال مداواي آن باشيد.
۲٫ ازدواج و فوائد بيشمار: همجنس گرايي خروج از مسير فطرت و نظام آفرينش است كه اگر كسي با اراده خود دنبال اين هدف برود دچار مشكلات بيشماري در مسير زندگي مي گردد و از نظر معنوي از دايره تعبد و بندگي حضرت حق خارج مي شود و مشمول وعده هاي عذاب الهي مي گردد. قوم لوط به خاطر همين انحراف بود كه به عذاب الهي گرفتار شدند.
ازدواج فوائد بيشماري دارد كه تنها در چارچوب آن نيازهاي زيادي از انسان برطرف مي شود. تنها يك بعد ازدواج رفع نيازهاي جنسي است. ما در واقع نيازهاي عاطفي رواني بسياري داريم كه تنها با ازدواج به آنها مي رسيم از جمله آن نيازها , احساس آرامش كه قرآن شريف آن را از فوائد ازدواج برشمرده است. به همين دليل است كه روان شناسان دنيا براي حفظ نهاد مقدس خانواده در مكاتب مختلف خود مباحث زناشويي درماني، زوج درماني، مشاوره خانواده و خانواده درماني رامطرح مي كنند و سعي دارند انسان ها را از اين فوائد بهره مند سازند . طبق نظر روان تحليل گران افرادي كه به همجنس گرايي روي مي آورند در زندگي زناشويي خود موفق نمي شوند و زندگي آنها با ناسازگاري و طلاق روبرو مي شود پس درمان لازم و ضروري است.
۳٫ حلال و حرام: حلال و حرام الهي بر اساس حكمت است ، علم و محبت خدا براي ما انسانها رقم خورده و مصالح ما در آن رعايت شده گاهي يك حرام الهي براي ما ظاهري تلخ دارد اما حقيقت و باطن آن جز شيريني چيزي نيست. به همين جهت است كه عالمان واقع بين به دستورات خدا معتقدند حلال و حرام طبق فرمايش رسول خدا(ص) تا آخرت به حال خود باقي مي مانند و شرايط و ميل انسانها نمي تواند آن احكام را تغيير دهد چون علم انسانها بسيار محدود است. تا جايي كه هرچه قدر دانش بشري بيشتر مي شود . دانشمندان بيشتر به شگفتي ها و حكمت خلقت اعتراف مي كنند و علم خود را نسبت به مجهولات مثل قطره اي در مقابل اقيانوس بر مي شمارند.
بنابراين هر عملي كه در دين اسلام واجب شده بلاشك مصلحتي در آن وجود داشته ولو ما بدان واقف نشويم و اگر عملي از نگاه ديني حرام گرديده است حتما مفسده اي در آن بوده هرچند ما از آن مفسده اطلاعي پيدا نكنيم.(۱) همجنس بازي كه در منابع ديني با عنوان «لواط»ياد مي شود يكي از گناهان كبيره اي محسوب مي شود كه وعده عذاب بدان داده شده است و در اين دنيا نيز براي انجام دهنده اين عمل , مجازات سختي پيش بيني شده است.(۲) به اضافه اينكه اين رفتار انحرافي اثرات و پيامدهاي مخربي را بر شخص و جامعه مي گذارد كه جبران نمودن آن , به قيمت از هم پاشيده شدن نهاد خانواده, سرخوردگي و پريشاني زنان , تربيت ناصحيح كودكان , شكل گيري شخصيت هاي انفعالي براي مردان و… تمام خواهد شد.
در پايان توجه شما را به نكات ذيل جلب مي نمائيم:
۱٫لحظه اي بنشينيد و تمايل خود به جنس موافق را براي لحظاتي مقابل خود تجسم كنيد همزمان با آن يكي از تلخ ترين حوادث زندگي ويا عذاب اخروي و نفرت الهي را تصور كنيد اين عمل را تكرار كنيد تا هنگام هجوم فكر همجنس گرايانه آن نفرت و انزجار به شكل خودكار ايجاد شود.
۲٫از خلوت با همجنس پرهيز كنيد و نيز شوخي و جك جنسي با همجنس را كنار بگذاريد ( به جاي پرهيز از كارتان از افكار همجنس گرانه و زمينه هايش پرهيز كنيد)

 

پاورقی:

  1. مظفر,محمد رضا, اصول الفقه,انتشارات دفتر تبليغات حوزه علميه قم,۱۳۷۷
    ۲٫ موسوی خمينی,سيد روح الله ,تحريرالوسيله ج۲,موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينی.

 

 

درمان همجنس گرايي چيست؟

درمان همجنس گرايي چيست؟

پاسخ:

پاسخ شما دوست عزيز را درچند محور(علل اجمالي همجنس گرايي ، راهكارهايي براي بي ميلي به جنس موافق و راه كارهاي  ونكات مهم ) بيان مي داريم.

علل اجمالي

يکي از مهمترين نيازهاي انسان، نيازهاي عاطفي است. انسان از بدو تولد تا پايان عمر بايد عواطف او ارضا شود و الا دچار مشکل مي شود. نياز به محبت ورزيدن به ديگران و مورد محبت ديگران واقع شدن دقيقا يک نياز عاطفي است. اين نياز در طي مراحل مختلف رشد و در مراحل گوناگون زندگي شکل هاي مختلفي پيدا مي کند و در هر دوره اي به گونه اي متناسب با آن زمان بايد ارضا شود. در دوره نوزادي از طريق والدين به خصوص مادر با بوسيدن نوزاد، در آغوش گرفتن او و نگاه هاي محبت آميز مادر به او و با چسباندن او به خود نياز کودک ارضا مي شود. در اين دوره تأمين نيازهاي عاطفي کودک به اندازه نيازهاي فيزيولوژيکي مانند آب و غذا و پوشاک براي رشد نوزاد ضرورت دارد. در دوره کودکي تأمين اين نياز توسط اعضاي خانواده و همه کساني که به نحوي با کودک ارتباط دارند تأمين مي شود. در دوره نوجواني از طريق دوستان و گروه همسالان و در دوره جواني از طريق دوستان، خويشاوندان و همسر به اين نياز پاسخ داده مي شود. روان شناسان علت وابستگي انسانها را به يکديگر همين نيازهاي عاطفي مي دانند. اگر اين نيازها از همان اول به طور صحيح و به موقع تأمين شود نوزاد، کودک و نوجوان وابستگي ايمن پيدا مي کند و الا وابستگي ناايمن و مرضي در او شکل مي گيرد يعني در عين حال که به ديگران وابسته است ولي احساس امنيت کافي نيز نمي کند و مستعد انواع اختلالات رواني مانند بيماري هاي اضطرابي، افسردگي و… مي شود و دير يا زود به دامن يکي از اين بيماري هاي رواني فرو مي غلتند.

گفتني است اساس و پايه دوستي ها در سن نوجواني و جواني که با جذبه و شور زيادي همراه است، غالبا بر مبناي عواطف و احساسات شکل مي گيرد و نه بر اساس منطق و عقل.

مقدمه اين دوستي ها ممکن است جاذبيت يک فرد از نظر ظاهري يا شخصيتي يا پاره اي از صفات اخلاقي باشد که او را براي فرد ديگر دوست داشتني مي سازد که توانسته در روح و روان او تأثير عميقي بگذارد و خلأ عاطفي اش را به وسيله آن پر کند. ماهيت اين دوستي گرچه در ابتدا دوستانه، پاک و بي شائبه است، ولي امکان آلوده شدن آن به مسايل ديگر وجود دارد. زماني که اين علاقه به اوج خود مي رسد، آنها را دچار سرگرداني مي کند که اکنون چه بايد بکنند. اين سرگرداني ممکن است با بعضي آثار مخرب ديگري همراه شود.

در مورد علل روي آوردن به همجنس گرايي هنوز توضيحي كه مورد قبول همه ي پزشكان  وروانشناسان باشد وجود ندارد وبرخي متخصصان به علل رواني -اجتماعي وبرخي به ديگر عوامل (زيستي ) اشاره داشته اند.

علل هم جنس بازي از ديد گاه رواني -اجتماعي آشفته بودن روابط ميان والدين وفرزندان ، يادگيري هاي نادرست ومحيط اجتماعي ناسالم مي باشد وبه طور خلاصه مي توان به كنترل نداشتن بر غريزه جنسي اشاره داشت.

اما آنچه مسلم است اين كه چنين رفتاري حتي از جانب افراد مبتلا به اين عمل نابهنجار تلقي مي شود

راهكارهايي براي بي ميلي به جنس موافق ودرمان همجنس گرايي

۱-عدم توجه به ذهنيت ها و افکار مبتني بر عدم تمايل به جنس مخالف .

۲-گاهي اوقات شيطان براي وادار کردن آدمي به گناه از اين کانال بهره مي گيرد يعني مسير هر گناهي را به شکلي هموار مي سازد در اينجا نيز مسير آلوده شدن به برخي گناهان از کانال پشت کردن به جنس مخالف و ازدواج ميگذرد و اين نوع افکار و ذهنيت مقدمه ي ورود به آن وادي است بايد با اين گونه افکار که جز افکار شيطاني نام ديگري بر آن نمي توان نهاد بايد به مقابله پرداخت يعني ذره اي در شيطاني بودن اين افکار ترديد نداشته باشيد.

۳ -صحنه هائي از زندگي که در آن شخص همجنس گرا نقش يک مرد، پدر، همسر را بر عهده داردتصور کند و به آن بال و پر دهد و نقش خود را پر رنگ و کاملا مردانه بيان کند.لازم است اين تصوير گري را در قالب ذهن پروري و نوشته ها و رفتار روزانه و تمام حالات واقعي و خيالي و … استمرار دهيد.

در يک کلام به مرد بودن خود فکر کند، و همانگونه عمل کند، زندگي مردي و اجتماعي خود را تعقيب کند اگر شش ماه با اين طرز تفكر زندگي كند براي هميشه از آن افكار رهائي خواهد يافت.

۴-کنترل نگاه نسبت به جنس موافق كه برانگيزنده حالت تمايل خواهي است .

۵ -اجتناب  ازتمام ارتباطها، مكانها و موقعيت هائي كه انجام انديشه همجنس گرايي را تداعي مي كند.

۶-در روزها و موقعيت هاي نخستين، عمل كردن به اين راهكارها و دل بريدن از اين حالت سخت و چه بسا ناممكن جلوه كند اما بايد توجه داشته باشيد كه به گفته ي علي(ع) با ارزش ترين كارها دشوارترين آنهاست پس اين حالت نشان از ارزشمندي و اهميت تصميم شخص دارد و بايد در مسير عمل كردن به اين تصميم بجا و ارزشمند گامهاي بهتر و بلندتر بردارد.

۷-قطع ارتباط با دوستاني که انسان را به سمت اين گونه رفتارها و افكار دعوت مي كنند وهمچنين دوري از موقعيت هايي كه وقتي در كنار آنها قرار مي گيرد اين افكار را برايش تداعي مي کنند.

 

نکات مهم وقابل توجه

۱- حساس ترين دوره ي زندگي جواني است مي توان گفت سعادت وشقاوت انسان در اين دوره رقم مي خورد بنابراين درک اين مطلب در پيدا کردن مسيرها وهمچنين کنترل غرايز نقش مهمي دارد.

۲-آنچه اهميت دارد تعديل وکنترل غريزه جنسي است واين مهم ميسر نمي شود مگر با دور کردن نفس از محرمات ومحرک هايي که خود شخص آن ها را بيشتر از همه مي شناسد.

۳-موارد تحريک کننده اعم از شنيدني هاٰٰٰٰ، خواندني ها،افکارو…همانندجرقه اي است که کنار مواد محترقه قرار گرفته در اين صورت نتيحه اي جز اشتعال وآتش سوزي مورد انتظار نخواهد بود.

۴-اگر چه لذائذ حرام ونامشروع در ابتدا، قدري خوشايند بوده اما اگر دقت کنيم خواهيم ديد بعد از مدتي پشيماني، ندامت وکدورت رابراي انسان به ارمغان مي اورد.

۵-دستورقران براي کنترل غريزه جنسي را هگشا است.

قرآن مي فرمايد:جوانان مجرد بايد ازدواج کنند واگر نمي توانند عفت به خرج دهند. در واقع راه سومي وجود ندارد واگر باشد به ضرر انسان مي باشد.

۶-به دستورات شرعي اعتماد كرده ويقين داشته باشيد سعادت شما در گرو اطاعت از  دستورات ديني مي باشد.

۷-رسيدگي به خواهش ها نفس را قوي تر کرده وتداوم اين کار باعث ضعيف شدن انسان در مقابل نفس خواهد شد.

۸-معنويات به ويژه نماز نيروهاي خارق العاده اي هستند که خداوند آن ها را قرارداده تا او در دام شياطين گرفتار نشود.

۹-اوقات خالي خود را با برنامه هاي مفيد پر کرده واز تنهايي وبيکاري پرهيز کنيد.

۱۰-به خوداميدوار بوده ومصمم باشيد که مي توانيد همه ي گناهان را ترک کنيد.

۱۱-از خداوند وائمه ي اطهار (عليهم السلام) کمک بگيريد وبدانيد اقدام شما براي حل مسايل نفساني نشان از پاک بودن طينت وتوجه خداوند به شما است در اين صورت طرد شدن كاملا بي معني خواهد بود.

۱۳- توبه يعني تولد دوباره و باز كردن فصل جديد در زندگي.

۱۴- براي ترك گناه روحيه اي شاد و همراه با نشاط  لازم است و با نا راحتي و نا اميدي به جنگ گناهان نمي روند .

۱۵- در خانه خدا هميشه به روي بندگانش باز بوده وخداوند از بازگشت بنده اش بسيار خوشحال مي گردد.

۱۶-فراموش نكنيد بهترين كار كنترل افكار مخربي است كه سراغ انسان مي آيد پس بايد براي زندگي برنامه ريزي داشت واز تنهايي وبيكاري پرهيز نمود.

۱۷-باز هم تكرار مي كنم ازدواج بهترين گزينه است .

۱۸- شكست در اين اقدام امري طبيعي است ولي مهم اين است كه شكست باعث پيمودن راه باشد نه توقف در مسير.

۱۹-تلقين در جهت منفي و مثبت اثر خود را به همراه دارد وسيگنال هاي منفي رابايد كنار گذاشت.

۲۰- هر كاري كه عادت انسان شده باشد يك شبه قابل تغيير نيست .

 

عوارضي كه ممكن است زنا و همجنس بازي پديد آورد را به طور جداگانه و كامل توضيح دهيد.

عوارضي كه ممكن است زنا و همجنس بازي پديد آورد را به طور جداگانه و كامل توضيح دهيد. (با صرفنظركردن از عذاب اخروي).

پاسخ:

درباره فلسفة تحريم هم جنس گرائي مي توان به اين نكات اشاره كرد:

۱- بيماري رواني : انسان به صورت طبيعي و سالم، چنان آفريده شده است كه آرامش و اشباع خود را در علاقه به جنس مخالف (از طريق ازدواج سالم) مي بينند، هر گونه كاري كه تمايل را از مسير طبيعي اش منحرف سازد يكنوع بيماري و انحراف رواني در انسان ايجاد مي كند. مردي كه تمايل به جنس موافق دارد و يا مردي كه تن به چنين كاري مي دهد هيچ كدام يك مرد كامل نيستند، در كتابهاي امور جنسي [ هموسكوآليسم ] (همجنس گرائي) به عنوان يكي از مهمترين انحراف ذكر شده است. ادامة اين كار تمايلات جنسي را نسبت به جنس مخالف در انسان تدريجاً مي كشد و در مورد كسي كه تن به اين كار مي دهد، احساسات زنانه تدريجاً در او پيدا مي شود و هر دو گرفتار ضعف مفرط جنسي و به اصطلاح سرد مزاجي مي شوند، به طوري كه بعد از مدتي قادر به آميزش طبيعي (آميزش با جنس مخالف) نخواهند بود. با توجه به اينكه احساسات جنسي زن و مرد هم در ارگانيسم بدن آنها مؤثر است و هم در سلسلة اعصاب، روحيات و اخلاق آنان، روشن مي شود كه از دست دادن احساسات طبيعي تا چه حد ضربه بر جسم و روح انسان وارد مي سازد، بطوري كه چنين زنان و مردان هم جنس باز گرفتار ضعف جنسي شديد مي شوند و قادر نيستند پدر و مادر خوبي براي فرزندان آيندة خود باشند و گاه قدرت بر توليد فرزند را به كلي از دست مي دهند. اين گونه اشخاص از نظر رواني غالباً سالم نيستند و در خود يكنوع بيگانگي از خويشتن و بيگانگي از جامعه اي كه به آن تعلق دارند احساس مي كنند، قدرت اراده را كه شرط هر نوع پيروزي است تدريجاً از دست مي دهند و يكنوع سرگرداني و بي تفاوتي در روح آنها لانه مي كند. V}ناصر مكارم شيرازي و … . تفسير نمونه، تهران، اسلاميه ۱۳۶۳، ج ۹، ص ۱۹۵ و ۱۹۷٫{V

۲- قطع نسل بشري : همان گونه كه گذشت يكي از پيامدهاي منفي (لواط)، ضعف مفرط جنسي است، به طوري كه هم جنس بازان بعد از مدتي قادر به آميزش طبيعي (آميزش با جنس مخالف) نخواهند بود چرا كه تدريجاً علاقة به جنس موافق جانشين علاقه طبيعي به جنس مخالف را مي گيرد. اگر اين سير ادامه پيدا كند آرام آرام نسل جامعه ي بشري قطع خواهد شد، قرآن كريم نيز بدين نكته اشاره داشته و مي فرمايد : [ انكم لتاتون الرجال و تقطعون السبيل ] V}عنكبوت، ۲۹{V [ آيا شما به سراغ مردان مي رويد و راه تكثير نسل انساني را قطع مي كنيد؟]

۳- گسترش فساد و بي بند و باري افراد هم جنس گرا به دليل انحراف از فطرت و تمايل طبيعي، تدريجاً به انزوا و بيگانگي از اجتماع و سپس بيگانگي از خويشتن رو مي آورند و گرفتار تضاد و پيچيدة رواني مي شوند، و اگر به اصلاح و سامان دهي خويش نپردازند، ممكن است آنها را به مواد مخدر و مشروبات الكلي و انحرافات اخلاقي ديگر و برهنگي از شخصيت انساني كه از لوازم حتمي اين كار است، بكشاند كه در اين صورت جامعة انساني آلوده شده و شيرازة اجتماع از هم مي پاشد. جالب اينكه در روايات اسلامي در عباراتي كوتاه و پر معني اشاره به اين مفاسد شده است. از جمله در روايتي از امام صادق (ع) مي خوانيم كه كسي از او سوال كرد : [ لم حرم الله اللواط ] : [ چرا خداوند لواط را حرام كرده است ] فرمود : [ من اجل انه لو كان اشيان الفلاح حلالاً لاستغني الرجال عن النساء و كان فيه قطع النسل و تعطيل الفروج و كان في اجازتها ذلك فساد كثير ] : [ اگر آميزش با پسران حلال بود مردان از زن ها بي نياز (و نسبت به آن ها بي ميل) مي شدند، و اين باعث قطع نسل انسان مي شد و باعث از بين رفتن آميزش طبيعي جنس موافق و مخالف مي گشت و اين كار مفاسد زياد اخلاقي و اجتماعي ببار مي آورد ] V}وسايل الشيعه، ج ۱۴، ص ۲۵۲٫{V در حديثي از امام علي بن موسي الرضا (ع)، راجع به فلسفة تحريم هم جنس گرائي چنين آمده است : [ فلسفة تحريم مردان بر مردان و زنان بر زنان، اين است كه اين امر بر خلاف طبيعتي است كه خداوند براي زن و مرد قرار داده ( و مخالفت با اين ساختمان فطري و طبيعي، سبب انحراف روح و جسم انسان خواهد شد )، و به خاطر اين است كه اگر مردان و زنان همجنس گرا شوند، نسل بشر قطع مي گردد و تدبير زندگي اجتماعي به فساد مي گرايد و دنيا خراب مي شود. ] V}بحارالانوار، ج ۷۹، ص ۷۲{V در قرآن مجيد نيز در سوره هاي (اعراف) (هود) (حجر) (انبياء) (نمل) و عنكبوت اشاراتي به وضع قوم لوط و گناه شنيع آنها شده است، البته با تعبيرات متفاوت كه هر كدام از اين تعبيرات به يكي از ابعاد شوم اين عمل ننگين اشاره مي كند: در سوره اعراف آيه ۸۱ مي خوانيم :‌ [ بل انتم قوم مسرفون ] شما جمعيت اسراف كاريد. اسراف از اين نظر كه آن ها نظام آفرينش را در اين امر فراموش كرده و از حد تجاوز نمودند. و در سورة انبياء آيه ۷۴ آمده است : [ و نجيناه من القريته التي كانت تعمل الخبائث انهم كانوا قوم سوء فاسقين ] ( ما لواط را از قرية كه (خبائث) انجام مي داد رهايي بخشيديم، آنها قوم بد و فاسقي بودند.) خبيث به معناي كار يا چيز آلوده است كه طبع سالم آدمي از آن تنفر دارد، و چه عملي از اين عمل تنفر آميزتر است كه فسق به معناي خروج از اطاعت پروردگار و برهنگي از شخصيت آدمي است، كه از لوازم اين عمل شرم آور است. به همين دليل و به دلايل اخلاقي، اجتماعي و … در اسلام شديداً همجنس گرائي را در هر شكل و صورت تحريم كرده، و براي آن مجازاتي شديد قرار داده است.

  1. بروز برخي بيماريها مانند بيماري بسيار خطرناك و عفوني ايدز كه يكي از علل اصلي آن همجنس بازي است و به عنوان كشنده ترين بيماري عفوني در غرب و در عصر مدرن و تكنولوژي مطرح است.

 

 

مطلبي در مورد همجنس بازي و عواقب آن از لحاظ روانشناسي مي خواستم.

مطلبي در مورد همجنس بازي و عواقب آن از لحاظ روانشناسي مي خواستم.

پاسخ:

همجنس گرايي (homosexuality) يعني ارضاي غريزه جنسي از طريق همجنس (مانند لواط- در مردان – و مساحقه- در زنان) به هر شکل که باشد حرام و گناه کبيره محسوب مي شود.

همجنس گرايي در اسلام و همه اديان الهي حرام است وعلاوه بر عقوبت شديد دنيوي و اخروي اثرات و پيامدهاي شديد و غير قابل جبران در پي دارد. چون همجنس گرايي نوعي انحراف جنسي به حساب مي آيد و مانند هر انحرافي پيامد خاص خود را در بدنبال دارد مانند اينکه موجب تنفر از جنس مخالف و علاقه به جنس موافق مي شود. همجنس بازي علاوه بر مضرات بهداشتي و رواني که دارد با فطرت انساني مغايرت دارد و اين امر باعث تعطيل شدن توالد و تناسل و گرايش افراد به جنس موافق و در نتيجه موجب تعطيلي توالد و تناسل خواهد شد . بديهي است اين امر با هدف آفرينش منافات خواهد داشت . پس همجنس بازي حرام بوده و از گناهان کبيره به حساب مي آيد.

اصولا طبيعت زن و مرد آن چنان آفريده شده است كه آرامش و اشباع غرايز خود را در علاقه به جنس مخالف (از طريق ازدواج سالم) مي جويد، و هر گونه رفتار جنسي غير اين صورت، انحراف از طبع سالم انساني و يكنوع بيماري رواني است كه اگر به آن ادامه داده شود روز به روز تشديد مي گردد و نتيجه اش بي ميلي به [جنس مخالف] و اشباع ناسالم از طريق [جنس موافق] است.

اين گونه روابط نامشروع در ارگانيسم و بدن انسان و حتي در سلسله اعصاب و روح اثرات ويرانگري دارد . در نگاه کلي  آدمي را از پدر و مادر خوب بودن باز مي دارد و گاه قدرت بر توليد فرزندان را به كلي از انسان سلب مي کند، افراد همجنس گرا تدريجا به انزوا و بيگانگي از اجتماع و سپس بيگانگي از خويشتن رو مي آورند، و گرفتار تضاد پيچيده رواني مي شوند و اگر به اصلاح خويش نپردازند ممكن است به بيماري هاي جسمي و رواني مختلفي گرفتار مي شوند.

به همين دليل و به دلايل اخلاقي و اجتماعي ديگر، اسلام شديدا همجنس گرايي، را در هر شكل و صورت تحريم كرده و براي آن مجازاتي شديد كه گاه به سر حد اعدام مي رسد قرار داده است.(۱)

دليل تحريم همجنس گرايي:

همجنس گرايي چه درميان مردان باشد و يا زنان، در اسلام از گناهان بسيار بزرگ است و هر دو داراي حد شرعي است. حد همجنس گرايي در زنان پس از چهار بار اقرار و يا ثبوت بوسيله چهار شاهد عادل (به شرايطي كه در فقه گفته شده) صد تازيانه است و بعض ي از فقها گفته اند اگر زن شوهر داري اين عمل را انجام بدهد حد او اعدام است.(۲)

رواياتي كه در مذمت همجنس گرايي از پيشوايان اسلام نقل شده آن قدر زياد و تكان دهنده است كه با مطالعه آن هر كس احساس مي كند كه زشتي اين گناه به اندازه اي است كه كمتر گناهي در پايه آن قرار دارد.

از جمله در روايتي از پيامبر(ص) مي خوانيم: [هنگامي كه قوم لوط آن عمل ننگين را انجام دادن (مردها به مرد و زنها هم به زنان اکتفا کردند) زمين آن چنان ناله و گريه سر داد كه اشكهايش به آسمان رسيد و آسمان چنان گريه كرد كه اشك هايش به عرش رسيد در اين هنگام خداوند به آسمان وحي فرستاد كه آنها را سنگ باران كن و به زمين وحي فرستاد كه آنها را فرو بر].(۳)

در روايت ديگري از امام علي(ع) مي خوانيم كه فرمود: از پيامبر(ص) شنيدم چنين مي گفت: [لعن الله المشتبهين من الرجال بالنساء و المشتبهات من النساء بالرجال؛ لعنت خدا بر آن مرداني باد كه خود را شبيه زنان مي سازند، (با مردان آميزش جنسي مي كنند) و لعنت خداوند بر زناني باد كه خود را شبيه مردان مي كنند (با هم مساحقه مي نمايند)] (۴) صاحب جواهر يكي از فقهاي بزرگ شيعه مي فرمايد: [از بعضي از ائمه(ع) روايت شده مساحقه در زنان مثل لواط در مردان مي باشد لكن مجازات مساحقه صد تازيانه مي باشد زيرا در مساحقه آلتي داخل آلت ديگر نمي شود. در روايت ديگر است كه مساحقه، زناي اكبر است كه دختر ابليس در زنان ايجاد كرده همان طور كه ابليس لواط را ايجاد كرده است.](۵)

و نيز در روايت آمده است: [زني از امام صادق(ع) درباره مساحقه سؤال نمود حضرت فرمود: حد زناكار را دارد زن گفت: چگونه؟ در حالي كه در قرآن ذكر نشده است، امام فرمود: چرا در قرآن ذكر شده است زيرا آنان با اين كارشان جز اصحاب [رس] هستند.](۶)

در دنياي غرب كه آلودگي هاي جنسي فوق العاده زياد است براي توجيه عملشان مي گويند با هيچ گونه منعي طبي براي آن سراغ نداريم، ولي آنها فراموش كرده اند كه اصولا هر گونه انحراف جنسي در تمام روحيات و ساختمان وجود انسان اثر مي گذارد و تعادل او را بر هم مي زند، زيرا مرد و يا زني كه تمايل به جنس موافق دارند هيچ كدام يك مرد و زن كامل نيستند، در كتاب هاي امور جنسي [هموسکچوآليسم] (همجنس گرايي) به عنوان يكي از مهم ترين انحراف ذكر شده است. ادامه اين كار تمايلات جنسي را نسبت به جنس مخالف در انسان تدريجا مي كشد و احساسات طبيعي را از بين برده و موجب سرگرداني رواني و روآوري به مواد مخدر و مشروبات الكي و انحرافات اخلاقي ديگر خواهد شد.

بنابراين مساحقه، مخالف با فطرت سالمو الهي انسان است  و طبق روايات فراوان مرتكب آن مستوجب لعن خداوند متعال و فرشتگان مي گردد، و حتي در در برخي از روايات همان گونه كه ملاحظه شد از اين عمل  به زناي اكبر يعني بزرگترين زنا تعبير شده است.

———————-

پي نوشت ها:

۱- مكارم شيرازي و همكاران، تفسير نمونه، تهران: دارالكتب الاسلاميه، ۱۳۶۳، ج ۱۶، ص ۲۷۵٫

۲- همان، ج ۸، ص ۱۹۳٫

۳- همان، ص ۱۹۳، به نقل از تفسير برهان، ج ۲، ص ۲۳۱٫

۴- حر عاملي، وسائل الشيعه، تهران: مطبعه الاسلاميه، ۱۳۸۴، ص ۲۵۵، ح ۱۴٫

۵- جواهر الكلام، ج ۴۱، ص ۳۸۸٫

۶- وسائل الشيعه، ج ۱۴، پيشين، ص ۲۶۲، ح ۸، باب ۲۴٫

 

 

رفیقی دارم که کارهای خلاف جنسی با من میکند،چندبار با او قطع رابطه کرده‌ام ولی می آید و دوباره ارتباط برقرار می‌کند مرا یاری کنید.

من رفيقي دارم كه همه چيز و همة كارهاي ما بايد با هم يكي باشد، در حالي كه من زياد از او خوشم نمي‌آيد. نه از خودش بلكه از اخلاقش. ما با هم همكلاس هستيم. رفتار او با من مثل زن و شوهر (مثل اينكه من زنش هستم) است، حتّي كارهاي خلاف جنسي با من مي‌كند و من چند بار با او قطع رابطه كردم ولي مي‌آيد دوباره ارتباط بر قرار مي نمايد و مرا مجبوربه كار هاي خلاف مي نمايد در حالي كه واقعاً ناراحتم و او را نصيحت كرده ام لطفا مرا را ياري كنيد كه چه كنيم؟

پاسخ:

پرسشگر گرامي، شما دچار مشكلي شده‌ايد كه لازم است هر چه زودتر آن را حل كنيد، چون باقي ماندن برخي مشكلات در زندگي انسان باعث مي‌شود انسان از نظر روحي رواني، اخلاقي جسماني، معنوي و… در دنيا به تباهي كشيده شود و در آخرت هم انسان دچار عذاب الهي شود.
در ابتدا توجه به اين نكته ضروري است هم كلاسي شما كه به جاي ازدواج دوست دارد با هم جنس خود رابطه برقرار كند يعني «همجنس‌باز» باشد،به احتمال زياد دچار نوعي اختلال شخصيت و يا اختلال رواني است و اين مشكل و انحراف ممكن است به دليل نوع تربيت غلط و يا شرايط بد محيطي و خاطرات ناگوار زندگي گذشته او به وجود آمده باشد كه به هر حال چنين فردي لايق دوستي و رفاقت نيست، بلكه براي سلامت جسمي و رواني اجتماعي و ديني شما ضررهاي بي‌شماري نيز خواهد داشت .
البته لازم بود كه شما اطّلاعات بيشتري به ما مي‌داديد، مثلاً توضيح مي‌داديد كه اين شخص از چه زماني با شما رفاقت و دوستي داشته و اولين بار چطور شد كه اين كار را با شما انجام داده است، چه زمان‌هايي و چه مكان‌هايي فرصت انجام اين كار پيش مي‌آيد. همچنين از وضعيت خانوادگي خود مثل شغل پدر، رابطة پدر و مادرتان، تعداد خواهران و برادرانتان و چگونگي رابطة شما با آنها، همچنين اتفاق مهمي كه در طول زندگي براي شما رخ داده است، براي ما بنويسيد تا در امر مشاوره ما بهتر و بيشتر بتوانيم به شما كمك كنيم. ضمن آنكه اگر دوست داشتيد براي ما بگوييد كه آيا فقط همين شخص با شما چنين رابطه‌اي دارد يا افراد ديگري هم چنين رابطه‌اي را داشته‌اند؟ توصيه مي كنيم براي رفع مشكل از روان شناس متعهد و متخصص كمك بگيريد.
امّا به هر حال چند مطلب را بيان مي‌كنيم و مطمئن هستيم، در صورتي كه به اين توصيه‌ها خوب عمل كنيد هر چه زودتر مشكل شما حل خواهد شد:
۱٫ در حل هر مشكل مهم‌ترين عامل, «تصميم جدي و داشتن انگيزه» است.به نظر ما يكي از راه هاي پيدايش انگيزه در ترك اين ارتباط , بدست آوردن آگاهي هاي لازم در زمينه اثرات ناگوار اين مساله است. اگر شما نسبت به پيامدهاي دنيوي و اخروي اين رابطه انحرافي بينش پيدا نمائيد(۱) قطعاً هر چه زودتر در جهت حلّ مشكلتان اقدام خواهيد كرد.پس با جدّيت و هر چه سريعتر اقدام كنيد و به خدا توكّل كنيد.
۲٫ توجه كنيد كه گاهي نگراني بيش از حدّ، افراد را به احساس ناكامي مي‌كشاند و آنها نااميدانه به كارهاي گذشته روي مي‌آورند. پس توصيه شماره ۱ براي اين نيست كه نگراني و احساس ناكامي در شما زياد شود، بلكه قصد ما اين است كه تصميم شما را در حلّ مشكل جدي نمائيم.
۳٫ لازم است شما جهت مجهز شدن به دو مهارت ارتباطي, به صورت جدّي تمرين كنيد: يكي: بالا بردن اعتماد به نفس، و ديگري: قدرت اعتراض و نه گفتن. چون بسياري از مشكلاتي مثل مشكل شما , ناشي از اعتماد به نفس پايين و يا وجود خجالت و كمروئي شخص است به گونه ايكه جرأت اعتراض كردن و سرپيچي از خواسته‌هاي نامعقول ديگران را ندارد. با رعايت نكات زير مي‌توانيد چنين قدرت و اعتماد به نفسي را در خود به وجود آوريد:
الف) بدانيد كه شما يك انسان هستيد و انسان اشرف مخلوقات و خليفة خدا در زمين است. به خودتان احترام بگذاريد و بدانيد كه هر كسي ممكن است داراي نقاط ضعف و قوتي باشد ولي هر انساني قابل احترام است و بدان كه هر طور كه در مورد خودت فكر كني همان طور عمل خواهي كرد، پس به خودت با ديدة احترام نگاه كن.(۲)
ب) ما به ديگران مي‌آموزيم كه چگونه با ما رفتار كنند. هر رفتار ناپسند كه ديگران با شما دارند با جديت رد كنيد و هرگز قبول نكنيد كه ديگران به شما توهين كنند و به شما با چشم حقارت نگاه كنند.(۳)
ج) به دنبال توانايي‌ها و استعدادهاي خود باشيد. يك قلم و كاغذ برداريد و ليستي از تمام موفقيت‌هاي گذشتة خود بنويسيد (مثلاً پيروزي در فلان مسابقة ورزشي، قبولي در دانشكده و …) سعي كنيد تمام موفقيت‌ها حتّي آنهايي كه شايد به نظر شما كوچك هستند را بنويسيد. با اين كار هم احساس موفقيت و رضايت در شما به وجود مي‌آيد و هم استعدادهاي خودتان را مي‌شناسيد و به دنبال آنها مي‌رويد.(۴)
د) بدانيد اگر شرايط مطلوب وجود ندارد بايد آن شرايط را به وجود آوريد كه دانشمندي گفته است:«آدم‌هاي موفق آدم‌هايي هستند كه برمي‌خيزند و به جستجوي شرايطي كه برايشان مطلوب است مي‌پردازند و اگر نتوانند اين شرايط را پيدا كنند آنها را مي‌سازند.»(۵)
هـ) سعي كنيد به زندگي خود نظم دهيد و حتماً در برنامة روزانة خود براي ورزش وقت مناسب قرار دهيد. عضو شدن در يك باشگاه ورزشي (مثل ورزش‌هاي رزمي) كه علاوه بر افزايش قدرت بدني باعث قوت روحي و قدرت اراده شما شده و اعتماد به نفس را در شما افزايش مي‌دهد.
و) مهم‌ترين نكته اين است كه هر چه سريعتر هر گونه رابطه‌اي را با اين فرد منحرف قطع كنيد و از قهر كردن‌هاي او نگران نشويد. سعي كنيد هرگز در موقعيت‌هايي كه او مي‌تواند باعث آزار شما شود واقع نشويد، اگر مي توانيد محل زندگي و تحصيل خود را تغيير دهيد تا از روبه‌رو شدن با او دور بمانيد. اگر شما را تهديد كرد نهراسيد، حتّي اگر لازم شد از مقامات و مسئولين كمك بخواهيد. به اين نكته توجه داشته باشيد كه دوستي با وي چيزي جز ضرر براي شما ندارد و قهر كردن و قطع ارتباط با او بهترين ارمغان زندگي شما خواهد بود.
ز) درپي يافتن دوستان سالم و صالح باشيد، در مراسم مذهبي و هيئت‌ها شركت كنيد و بدانيد كه خداوند حتماً به شما كمك خواهد كرد.
ارتباطتان را با ما قطع نكنيد و ما را مشاور امين خود بدانيد و در صورتي كه سؤالات بيشتري داشتيد با ما مطرح كنيد.

 

پاورقی:

  1. براي مطالعة بيشتر رجوع شود به كتاب گناهان كبيره، آيت الله شهيد دستغيب، بحث لواط.
    ۲٫ ايريس بارو، از قدرت تا قدرت، ترجمة اميد اقتداري، ص۹ تا ۶۱(اقتباس).
    ۳٫ همان، اقتباس از ص۷۸ تا ۸۰٫
    ۴٫ نينوايي، ژيلا، اعتماد به نفس راه خوشبختي، اقتباس از ص۱۱۲ تا ۱۳۵٫
    ۵٫ از قدرت تا قدرت، ص۱۷۲٫

 

نسبت به همجنس خود تمايل شديد دارم و چندين بار به دليل اينكه مرتكب همجس گرايي و روابط آن شده ام و از نظر وجداني ناراحت بوده ام قصد خودكشي داشته ام… من اين حالت را نمي خواهم چگونه از اين بيماري نجات يابم؟

نسبت به همجنس خود تمايل شديد دارم و چندين بار به دليل اينكه مرتكب همجس گرايي و روابط آن شده ام و از نظر وجداني ناراحت بوده ام قصد خودكشي داشته ام… من اين حالت را نمي خواهم چگونه از اين بيماري نجات يابم؟

پاسخ:

ابتدا به تعريف انحراف جنسي مي‌پردازيم و سپس وارد بحث هم‌جنس‌گرايي و انواع و درمان آن مي‌شويم اميدواريم كه با توكل به حضرت حق و انجام تمارين ذكر شده در اين بحث به خواستة خود نائل گرديد.

تعريف انحراف جنسياقدام و يا انجام هر نوع رابطه جنسي برخلاف ضوابط شرعي (و فطري) را گويند و از آن‌جايي كه دوران بلوغ غريزة جنسي يكي از پرقدرت‌ترين جنبه‌هاي وجود آدمي را به خود اختصاص مي‌دهد بنابراين مسايل مربوط به آن نيز گسترده‌تر و متنوع‌تر از ابعاد ديگر جلوه مي‌كند.(۱)

هم‌جنس‌گرايييكي از انحرافات جنسي است كه در آن شخص به سوي همجنس خود كشيده مي‌شود اين هم با اصول اولية فطرت انساني مغاير است و هم تخطي از فلسفه خلقت و آفرينش هم محسوب مي‌شود و آرامش و تعادل رواني فرد را بر هم مي‌زند و خود موجب انحرافات ديگر مي‌شود اين عمل مورد مذمت شديد دين و مذهب و مكاتب اخلاقي است.(۲)

انواع هم‌جنس‌گراييعلم روان‌پزشكي امروز هم‌جنس‌گراها را به دو گروه تقسيم مي‌كند.
گروه اول: كه اصطلاحاً به آنها (اگوديستانيك) مي‌گويند اين افراد از اين‌كه داراي تمايلات هم‌جنس‌گرايي هستند احساس ناراحتي مي‌نمايند و اين احساس را متعلق به درون خود نمي‌دانند و خود مايل هستند درمان شوند اين اختلال به راحتي قابل مداوا است و درمان اكثر اين افراد موفقيت‌آميز است. و پس از درمان، به جنس مخالف علاقه پيدا مي‌كنند و مي‌توانند ازدواج كنند.
گروه دوم: كه اصطلاحاً به آنها (اگوسينتانيك) مي‌گويند، اين افراد داراي تمايلات همجنس‌گرايانه هستند اما از داشتن چنين تمايلاتي ناراحت نيستند و آن را با درون خود موافق و مطابق مي‌بينند و برعكس نسبت به جنس مخالف احساس كششي ندارند و بعضاً از جنس مخالف بيزار و متنفرند و اين افراد اگر سراغ درمان جدي نروند در زندگي زناشويي خود دچار مشكل مي‌شوند و معمولاً ازدواج آنها به طلاق و جدايي مي‌انجامد.(۳)

عوامل مؤثر در هم‌جنس‌گرايي۱٫ ژنتيك. ۲٫ هورمون‌هاي بدن مادر در طي دوران بارداري. ۳٫ نحوة تربيت فرد در دوران كودكي و تأثير پدر و مادر در اين دوران (عدم رعايت اصول اخلاقي و تربيت صحيح اسلامي)(۴) و عقده‌هاي مختلف دوران رشد. ۴٫ آسيب‌هاي مغزي. ۵٫ محيط‌هاي آلوده (مشوق زياد، دوستان ناباب، وسوسه‌گرها.) ۶٫ ضعف اراده (كه مهمترين عامل مي‌باشد.)(۵)
درمان: با توجه به مباحث فوق بايد به شما مژده دهيم كه چون از گروه اول اگوديستانيك (خود علاقه به درمان و ناراحت از گذشته) هستيد درمان اين انحراف كار پيچيده‌اي نيست به شرط اين‌كه خود عزمتان را بيش از پيش جزم كنيد حال براي خود ياري مطالبي را ذكر مي‌كنيم كه توجه به كليه موارد براي درمان ضروري است. البته توصيه مي كنيم حتما براي درمان از روان پزشك نيز كمك بگيريد.
۱٫ تقويت اراده: مهمترين عاملي كه بيش از هر چيز در كمك و مساعدت و معالجه اين بيماري دخالت و تأثير دارد اراده و خواست خود شماست شما مجبور به انجام اين كار نيستيد. اگر مجبور بوديد اين كار (لواط) را در جلوي هر كسي ديگر نيز انجام مي‌داديد ولي همين كه با ارادة خود اين كار را نمي‌كرديد معلوم مي‌شود كه اراده داريد. در ذيل به برخي از راه‌هاي تقويت اراده اشاره مي‌كنم.
الف) تلقين. پيوسته با خود بگو من مي‌توانم و قادر به ترك اين عمل زشت هستم قبل از خواب از اين تلقين استفاده كن كه بسيار مؤثر است.
ب) توجه به نتايج نامطلوب اين كار ناپسند مثل بروز اختلال عاطفي، عدم آرامش، مخالفت با دستورات خدا، عذاب وجدان، مشكلات زناشويي و…) اين‌ آثار را در يك دفتري يادداشت نمائيد (فهرست‌وار) و هر از چند گاهي مرور نمائيد.
ج) تقويت بُعد روحاني: با عبادات، دعا، نذر، شركت در مراسم اهل‌بيت ـ عليهم‌السلام ـ ، ذكر دائم، معاشرت با عالمان رباني، روزه، خواندن روزانه يك صفحه از كتب اخلاقي و… بُعد روحاني خود را بر بُعد حيواني و جسماني خود غلبه دهيد.
د) ورزش و كار فيزيكي: با ورزش و كار فيزيكي اراده انسان قوي‌تر مي‌شود و انرژي متراكم بر غريزة جنسي متعادل‌تر مي‌گردد.
هـ) مطالعه زندگي افراد با اراده و خواندن كتب و نوشته‌هايي كه درباره اراده انسان نوشته شده است. كتاب معجزة اراده از انتشارات انجمن اولياء و مربيان كتاب بسيار ارزشمندي است.
۲٫بررسي وجود اختلال جسمي يا رواني: گاهي انحراف جنسي محصول افسردگي شديد است كه اگر افسردگي با رجوع به روانپزشك و روان شناس باليني درمان شود هم‌جنس‌گرايي نيز درمان مي‌شود. البته گاهي نيز منشأ آن, آسيب‌هاي مغزي و شكل هورموني است(۶) كه با رجوع به روان‌پزشك اين قسمت درمان مي‌شود. اگر مشكل هورموني باشد با تزريق نوعي هورمون تمايلات هم‌جنس‌گرا كاهش مي‌يابد و موجب تعادل تمايلات مي‌شود.(۷) پس براي اطمينان بيشتر رجوع به متخصصين , بسيار مفيد خواهد بود.
۳٫ كنترل محيط: اگر محيط آلوده باشد بايد محيط اصلاح شود تا مشكل هم‌جنس‌گرايي برطرف شود.(۸) براي اين كار ,توصيه هاي ذيل مفيد مي نمايد:
الف: دوري از افرادي كه مشوق اين كار هستند و در مقابل انتخاب دوستاني كه دائماً‌ شما را از اين كار برحذر دارند.
ب) پرهيز از تماشاي فيلم‌هاي مستهجن، مكالمه‌هاي جنسي، شوخي‌هاي جنسي و لمسي.
ج) اجتناب از محيط‌هايي كه وسوسه‌انگيز است و زمينه گناه را در بردارد.
۴٫ توجه به حضور خداوند:
اگر ناچار هستيد كه در اتاق تنها و جاي خلوت مطالعه نماييد، سعي كنيد اين بينش و اعتقاد را در خود تقويت كنيد كه«عالم محضر خدا است، در محضر خدا نبايد گناه كرد» اين بايد به عنوان يك تابلو هميشه جلو روي شما باشد.
معمولاً افرادي كه مبتلا به گناه مي شوند و در خلوت و تنهايي كارهاي ناپسند انجام مي دهند، فكر مي كنند كه كسي آن ها را نمي بيند، لذا خجالت نمي كشند، اما خداوند خطاب به اين گونه افراد مي فرمايد: أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَري(۹) آيا نمي داند كه خدا او را مي بيند؟! تحقيقات روان شناسان نشان مي دهد افرادي كه در معرض مشاهدة ديگران هستند يا از طريق دوربين مخفي رفتار آن ها كنترل مي شود، سعي مي كنندكمتر مرتكب خلاف شوند، بايد سعي كنيد شما هم اين ايده و طرز تفكر را كه خداوند همة رفتارهاي ما را مي بيند و حتي در خلوت ترين جاها و مكان ها ناظر براعمال ما هست، در خويشتن تقويت كنيد.
اگر شما در جلسة امتحان مطمئن باشيد كه فردي شما را تحت كنترل دارد و به شما چشم دوخته است تا تقلب نكنيد، در اين صورت هيچگاه دست به تقلب نمي زنيد. دنيا هم جاي امتحان است. جاهاي خلوت، بيش از هر جاي ديگر انسان را در معرض امتحان قرار مي دهد. و وسوسة تقلب و گناه در ذهن انسان ايجاد مي شود. افرادي كه حضور خداوند را درك نمي كنند، ممكن است دست به تقلب و گناه بزنند اما افرادي كه مي دانند خداوند رفتارهاي او را مي بيند، هيچگاه گناه نمي كند.(۱۰)
۵٫ انذار و تنبيه: هرگاه نگاه مسمومي كرديد خودتان را متنبه كنيد (مهماني‌هاي دلخواهتان را به هم بزنيد ـ پول تو جيبي‌ات را صرف امور خير كن! عهد كن كه فلان روز را روزه مي‌گيرم و… .)
۶٫ تشويق: هرگاه نگاه و فكر خودت را كنترل كردي خود را تشويق كن همانگونه كه بخاطر اينكه ۲ سال است اين كار نامطلوب را كنار گذشته‌ايد قابل تشويق هستيد شما كه آن كار را ترك كرده‌ايد مطمئناً قسمت دوم نگاه و نظر شهوت‌انگيز را نيز مي‌توانيد درمان كنيد.
۷٫ اميد: شخصي آمد نزد رسول خدا و ابراز داشت كه گناهي مرتكب شده‌ام كه خيلي بزرگ است و چند مرتبه اين كار را تكرار كرد. رسول خدا فرمودند: اميد بخشش وجود دارد. توبه كن. جوان گفت: از بزرگي گناهم اميدي ندارم. رسول خدا با عتاب به جواب فرمودند: آيا گناه تو بزرگ‌تر است يا عظمت و عفو حضرت حق.(۱۱) و در جائي ديگر فرمود: محبوبترين چيز نزد خداوند جواني است كه از گناه توبه مي‌كند و از پيشگاه الهي طلب آمرزش مي‌كند.(۱۲)
۸٫ توجه به تعارض دروني:
از آنجايي كه انسان داراي فطرت الهي است و بعد روحاني، عقل و وجدان دارد، نمي‌تواند نسبت به گناه بي‌تفاوت باشد ممكن است در ظاهر , خود شخص چيزي متوجه نشود ولي در درون او دائماً عقل و وجدان با ميل‌هاي هوسناك در مبارزه‌اند اين ملامت‌ها و عذاب وجدان‌ها اگر با ترك گناه و توبه از گذشته حل نشود آنقدر تكراري مي‌گردند كه سبب بيماري و اختلال روحي ـ جسمي و يا روان‌تني (زخم معده، سر درد و…) مي‌گردند پس با ترك گناه از سلامت رواني و جسمي برخوردار شويم.
۱۰٫ درمان احساس حقارت: كسي كه در خود احساس كرامت و شخصيت مي‌كند (خود را خليفه خدا روي زمين مي‌داند) شهوات و لغزش‌ها نزد او بي‌مقدار مي‌شود.
۱۱٫ قفل كانال ورودي:
اي حكيم آب ز سر چشمه ببند
كه چو پر شد نتوان بستن جوي
طبق نظر «بك»، كه روان‌شناس مشهوري است . يك رفتار وقتي رخ مي‌دهد كه انسان اول به چيزي فكر مي‌كند (براي انجام يا ترك), بعد نسبت به آن كار هيجان و احساس مثبت يا منفي حاصل مي‌شود و سرانجام آن احساس و هيجان به عمل يا ترك عملي منجر مي‌شود.
ائمه معصومين ـ عليهم‌السلام ـ نگاه از روي شهوت را تير شيطان معرفي كرده‌اند به همين خاطر بايد مراقب افكار و نگاه خود باشيم تا در سرازيري پرنشيب گناه واقع نشويم كه توقف بسيار مشكل خواهد شد.
۱۳٫ تلاوت و تأمل: داستان قوم لوط را در تفاسير و قصه‌هاي قرآني بخوانيد در عاقبت قوم همجنس‌گرا (قوم لوط) تأمل كنيد و در تعابيري كه خداوند نسبت به اين قوم بخاطر آن عمل (هم‌جنس‌گرايي) گفته‌اند بينديشيد.

 

پاورقی:

  1. شرفي، محمدرضا، دنياي نوجواني، انتشارات تربيت، ص ۱۸۱، (اقتباس).
    ۲٫ همان، ص ۱۸۳، با كمي تغيير.
    ۳٫ مكارم شيرازي، ناصر، استفتائات جديد، ناشر مدرسه الامام علي بن ابيطالب، جلد اول، ص ۵۱۴٫
    ۴٫ همان، ص ۵۱۴٫
    ۵٫ انصاري، مسعود، روان‌شناسي جرائم و انحرافات جنسي، انتشارات اشراقي، ص ۳۱۸٫
    ۶٫ همان، ‌ص۳۶۹٫
    ۷٫ شرفي، محمدرضا، دنياي نوجواني، انتشارات تربيت، ص۲۷۱٫
    ۸٫ ر.ك: پل ژاگو، قدرت اراده، ترجمه كامظم عبادي و كتب مربوطه ديگر.
    ۹٫ علق:۱۴٫
    ۱۰٫ مظاهري، حسين، عوامل كنترل غرايز در زندگي انسان، موسسة ذكر، ۱۳۷۸، ص ۸۰، ۹۲٫
    ۱۱٫ همان، ص ۲۴۴٫
    ۱۲٫ دنياي جواني، ص ۲۶۶٫

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست